Vegetarisk / 2 måneder siden

Nemme "snyde" falafler

Falafler er jo egentligt nemme at lave fra bunden, men er tiden knap (eller er man bare doven – det sker jo!), så er denne falafelmix altså lækker. 😊

Falafler er skønne og mættende “kugler” lavet på kikærter og en hulens masse lækre krydderier, som smager fantastisk af det mellemøstlige køkken. Næringsmæssigt er det også en skøn måde, at få en masse gode proteiner og kostfibre på, og især hvis man er veganer eller vegetar, eller blot ønsker en kødfri dag er falafler en oplagt måde, at erstatte kød på. I mange hjemmelavede falafelopskrifter er der æg i, men denne mix fra Nutana indeholder ingen animalske produkter.

Jeg serverede mine med en salat af spinat, kogt quinoa, tørrede tranebær, kogte belugalinser og blåbær og en klat goma dressing, som smager så lækkert til. Alternativt så en klat hummus eller hjemmelavet cremet mynte dressing 😍

Det er super nemt at lave indholdet fra posen om til lækre og saftige falafler. Posens indhold blandes med kogende vand, som så skal trække i cirka 15 minutter. Herefter kan de formes til falafler, eller som burger “bøffer” eller nuggets hvis man vil. Efter formning steges de gyldne i olie, eller tørsteges i ovnen. Det kan godt blive en lille fedtbombe, hvis de skal være ligesom den man får hos shawarma manden, så vær lige obs på hvor meget fedt du bruger 😉

Hvis du gerne vil have den runde form, så skal de vendes jævnligt, så de får en stegeskorpe over det hele. Jeg kan bedst lide dem, når de er stegt i olie. De behøver ikke hældes i en gryde og dækkes af olie, men kan sagtens blive stegt på en almindelig pande med et jævnt lag olie på.

Server dem med det samme efter stegning, eller køl dem ned og brug på madpakke. Jeg tror også godt de kan fryses!

Så hvis du gerne vil prøve at lave “semi” hjemmelavede falafler, så synes jeg bestemt du skal prøve disse! De er veganske, økologiske, glutenfrie og stort set som hjemmelavede. 😊