Grøn salat med bønner og feta

Æggemuffins med bacon

Krydrede feta snurrer

Skal jeg også hjælpe dig med dine fysiske og sunde mål? 🌼

Jeg er uddannet personlig træner, fitness instruktør og kostvejleder, med fokus på vægttab og funktionel træning. Jeg har siden 2015 trænet seje klienter udendørs, hvor vi har kombineret funktionel træning med frisk luft, sved på panden og smil på læben, samt hjulpet dem med at føle sig sundere og mere tilpas i egen krop. Skal jeg også hjælpe dig? 😊Er du i tvivl om hvilket forløb som passer til dig? Så lad mig lige opridse dine muligheder her 😀

Fælles for alle forløb er, at du får mig som træner og kostvejleder. Jeg vil gøre mit bedste for, at skabe rammer for dig, som får dig tættere på dine mål, og giver dig en sundere hverdag og livsstil, som er til at holde. Alle mine klienter får også adgang til en fælles Facebookgruppe, hvor jeg vil dele tips og tricks, og hvor I kan sparre med hinanden 💚

Du har følgende muligheder:

BOOTCAMP

Frisk og funktionel bootcamp
Bootcamp er for dig, som ikke har imod at træne selv – men i grupper. Du træner altså stadig for dig selv, men du vil blive undervist sammen med op til 5 andre seje kvinder. Under bootcamp træner vi sammen 2 gange i ugen på fast tidspunkt, og du får planer til hjemmetræning og kostvejledning. Bootcamp er en fed måde at få et forløb på, på en lidt billigere måde – og hvem ved, måske får du nogle nye veninder også 👯‍♀️

ONLINE FORLØB

Kostforløb
Personlig trænings – og kostforløb
Online forløb er for dig, som godt kan klare tingene selv og motivere dig selv, men som gerne vil have nogle klare og personlige retningslinjer at gå ud fra, så du udnytter din tid bedst muligt. Perfekt til dig, som har nogle mål, men som ikke har mulighed for at møde op til fysisk træning. Vælg mellem enten kun kostvejledning eller både træning og kostvejledning.

FYSISKE FORLØB

Klippekort til personlig træning
Personlig trænings- og kostforløb (Mulighed for venindetræning)
Fysiske forløb er for dig, som har mulighed for at møde op til fysisk træning på enten faste tidspunkter eller på mine “pop up tider”, hvor du kan bruge dit klippekort. Jeg har tider om morgenen, sen eftermiddag og aftenen. Du har yderligere mulighed for at samle en veninde eller flere, og lave et fedt gruppeforløb!

Er du stadig i tvivl om hvilket forløb, som passer bedst til dig, så kontakt mig gerne på mail: jonnaboe@hotmail.com, så finder vi den løsning, som hjælper dig bedst muligt i mål, med dine mål 😊

Jeg glæder mig til at hjælpe dig! 👯‍♀️

Følg min blog med Bloglovin

Vegansk power proteinshake

Vegetarisk, 3 måneder siden

Chokolade lækker proteinrig shake til den hurtige sult eller efter træning – og så er den tilmed vegansk! 💚

Jeg kan ikke ligefrem kalde mig selv veganer. Ikke engang vegetar. Men flere og flere af mine søde klienter ønsker veganske og vegetariske alternativer, især når det kommer til protein. Og der findes heldigvis nogle rigtig fine alternativer, til den klassiske whey protein, som er lavet på komælk.

En af de alternativer er blandt andet Novo Vita’s GreenProtein+, som er et proteinpulver kosttilskud baseret på protein fra ærter, boghvede, quinoa og græskarkerner, hvor man ellers klassisk ser veganske protein kosttilskud, være baseret på ris eller soya. Det er dermed også et gluten – og laktosefrit produkt, som henvender sig til allergikere eller personer som er intolerante over for disse.

Novo Vita har en dejlig tilgang til kosttilskud. Det skal være rene, aktive og ærlige produkter. Derfor finder man heller ikke kunstige smags-, farve- og sødestoffer i deres produkter. Og det synes jeg er et kæmpe plus, hvis man ønsker et protein kosttilskud, som er så rent som muligt.

Smagen? Ja, altså det er jo ikke Cocio vi drikker her – det smager som man kunne forestille sig, men jeg har bestemt prøvet værre veganske alternativer 😅 Blend det med nogle lækre smagsgivere, og så er du godt på vej til en mættende og proteinrig shake 😊

Jeg puttede også en spiseske af “Raw Blend Energize” pulveret fra Organic Human i min shake, for at få ekstra mange gode næringsstoffer. Det giver en lidt stærkere kakao smag, men kan sagtens udelades 👍

1/ Skræl bananen

2/ Hæld alle ingredienser op i en blender

3/ Blend indtil shaken er cremet og ensartet

4/ Nyd! 😊

Ingredienser

Antal Portioner: 1
  • 2 spsk. vegansk proteinpulver
  • Evt. 1 spsk. “Raw Blend Energize”
  • Væske f.eks. vand eller havremælk til ønsket konsistens (Cirka 400 ml)
  • 1/2 banan
  • Isterninger

Æggemuffins med bacon

Små retter og tilbehør, 3 måneder siden

En hurtig proteinrig snack, eller en lækker tilføjelse til brunchen! 🤩

Æggemuffins er et hit herhjemme og oplagt til både den lækre morgenmad, brunch, frokost buffeten, og ellers bare som en proteinrig snack 😊 En af grundene til at det er et hit, er selvfølgelig at de er super nemme og hurtige at lave. Og så smager de ret godt og er et fint alternativ til den klassiske kogte æg eller scrambled egg. De kan sagtens laves aftenen inden, men smager bedst når de er friske, lige fra ovnen 😊

Du får opskriften lige her:

Sådan gør du:

1/ Tænd ovnen på 180 grader. Gør muffinsforme klar, enten silikone eller en fast form (det dur ikke så godt i papir). 

2/ “Beklæd” formen med en skive bacon og slå et æg ud i formen. Top med lidt krydderier og gentag indtil du har det antal du vil have.

3/ Bag i ovnen i cirka 10 minutter (Lidt mindre, hvis du vil have en mere flydende blomme) og så er de klar til at blive serveret

Ingredienser

Antal Portioner: 6
Æggemuffins
  • 6 store øko æg
  • 6 gode skiver bacon
  • Valgfri krydderier, f.eks. salt, chiliflager og oregano

Hjemmelavede gurkemeje shots

Sundhed, 3 måneder siden

Det er lidt med kosttilskud, som det er med modetrends. Det skifter hele tiden hvad der er det rigtige og forkerte, men lige nu hitter den lille gule rod gurkemeje. Men hvorfor er gurkemeje så populært?

HVAD ER GURKEMEJE?

Gurkemeje er en tropisk urt i rod form, som stammer fra Sydøst Asien. Den har en kraftig gul farve, som man ofte bruger i asiatiske og mellemøstlige retter, til at farve med. Gul karry får f.eks. sin smukke farve fra blandt andet gurkemejen.

Den lille rod har længe virket som klassisk natur medicin i Asien, men gurkemeje bølgen har ramt os igen, her i vesten.

HVORFOR GURKEMEJE ER LIDT AF ET VIDUNDERMIDDEL:

En hurtig google søgning og så er der ellers lister op og lister ned om gurkemeje, og hvorfor det er så fantastisk en rod. Men heldigvis er der flere ting, som de forskellige sider er enige om. Så vidt jeg kan læse mig frem til, så opnår du følgende ved, at indtage gurkemeje:

– Gurkemeje indeholder curcumin, som er en stærk antioxidant, som virker anti bakterielt og anti inflammatorisk. Curcumin virker ved, at det angriber de eventuelle farlige bakterier og stoffer i kroppen, inden disse kan nå, at angribe kroppens egne celler.
– Gurkemeje forbedrer derfor også kroppens immunforsvar, ved hjælp af curcuminen, som mindsker mængden af de stoffer, som ellers ville øge inflammationen i kroppen.

DET KAN DU BRUGE GURKEMEJE TIL:
– Lav den fantastiske og smagfulde gurkemeje/ingefærshot som du får opskriften på længere nede i dette indlæg
– Farv din mad med gurkemeje. F.eks. i ris, gryderetter, bagværk og supper.
– Brug det i dine juice og smoothies, hvor du også kan få gavn af virkestofferne.
– Lav en nem te, med kogt vand, lidt revet frisk gurkemeje, lidt revet frisk ingefær, honning og peber, og evt. lidt grøn te blade.

OPSKRIFT PÅ HJEMMELAVEDE GURKEMEJE/INGEFÆR SHOTS

Da de forskellige ingredienser ikke skal skrælles, så anbefaler jeg at du bruger økologiske råvarer, så du undgår flest mulige sprøjtemidler.

Skyl og snit ingefær, gurkemeje og lime fint med skræl på. Husk at gurkemeje kan give en del farve fra sig, så tag gerne handsker på og brug ikke dit flotteste skærebræt. Kom alle ingredienser undtagen honning i en gryde med vandet. Kog saften i 45 minutter og hæld den igennem en si, ned i en flaske. Når drikken er afkølet, smages den til med honning.

Gurkemejeshotsene kan holde sig cirka 1 måned på køl.

– 1 l vand
– 100 g øko frisk ingefær
– 25 g øko frisk gurkemeje (Fås i større supermarkeder og hos de fleste grønthandlere)
– 1 øko limefrugter eller en øko 1 citron
– 2 spsk. honning eller agave sirup
– 1 spsk friskkværnet peber

Krydrede feta snurrer

Små retter og tilbehør, 3 måneder siden

Sprøde, saftige og smagfulde snurrer, med krydret ost. Perfekt som tilbehør eller til den lækre picnic kurv!

Det er egentligt lidt falsk varebetegnelse, det jeg har gang i her. For der er ikke feta i disse lækre snurrer. Der er salat ost i dem. Tilbage i 2007 fik Grækenland gennemtrumfet, at den hvide bløde ost kun må hedde feta, hvis det er produceret i Grækenland og er baseret på enten gede – eller fåremælk.

Smagsmæssigt kan man næsten heller ikke sammenligne en ægte fåre feta, med en klassisk dansk salatost. Der er også noget mere bid og konsistens i en feta, mens en salat ost er meget mere cremet og fed. ?

Min pointe er… At jeg er ked af, at jeg allerede har løget for jer – men helt ærligt, “salat-oste-snurrer”, lyder bare ikke særlig sexet, vel!? Feta snurrer, det virker! Så må I selv om I vælger en klassisk feta, eller en lækker cremet salat ost, som jeg bruger i denne opskrift – for de her basser, dem skal I altså prøve!

Opskriften fik jeg inspiration til fra denne opskrift hos dygtige Anna-Mad, som i høj grad også er et besøg værd, især når man er sulten! Jeg har byttet lidt ud hist og her, og resultatet blev ret fantastisk.

Forestil jer et brød fyldt med smag, salt og fedme fra osten, krydderi fra chilien og sprødhed fra olien. Salat osten fra Taverna ligger i en marinade af chili og rapsolie (og intet andet – det er da lækkert!), og marinaden er oplagt at bruge i bagværket, til at give ekstra smag og sprødhed. Alt andet ville være madspild! Marinaden kan også bruges direkte i en salat, hvis man laver en god sprød salat, hvor en olie dressing passer godt til. Hvis man ikke er helt vild med spicy chili, så har Taverna også en skøn version med grønne urter, sådan lidt hen ad herbs de provence, og også en med oliven i. Det kunne også være lækkert i disse snurrer!

 

SÅDAN GØR DU:

1: Oplæs gæren i det lunkne vand. Tilføj salt, olie og sukker.
2: Tilføj fuldkornsmel og hvid hvede og rør godt rundt, så dejen bliver ensartet (Gerne i røremaskine)
3: Tilføj hvedemelet lidt ad gangen, til dejen er sammenhængene og gerne lidt klistret, uden at være våd. Ælt gerne så længe du orker, så dejen bliver god og smidig.
4: Stil dejen til hævning, med et vådt viskestykke over (Gerne vredet op i varmt vand), og lad hæve i cirka 1 time.
5: Efter hævning, drysses bordet med lidt mel og dejen rulles ud til en rektangel, på cirka 1 cm tykkelse.
6: Spred marinaden fra salatosten ud på dejen og smuldr salat osten henover dejen.
7: Form snurrerne, ligesom I kan se i denne  video.
8: Lad snurrerne efterhæve 30 minutter på en bageplade med et viskestykke over.
9: Bag dem i en forvarmet ovn på 200 grader i cirka 15-20 minutter. (Har du flere bageplader i ovnen, så husk varmluft). Hold øje med dem, da det er forskelligt fra ovn til ovn! De skal have lidt farve og lyde hule når du banker på bunden.
10: Lad køle lidt af og server gerne med det samme. Kan også fryses ned, men kræver lidt en tur i ovnen igen herefter, så de bliver lækre sprøde.

Server f.eks. til et tapasbord, til en picnic, som en del af en buffet eller som en lækker madpakke snack.

Ingredienser

Antal Portioner: 10
Feta snurrer

– 25 g gær
– 400 ml fingervarmt vand
– 1/2 tsk sukker
– 1/2 tsk salt
– 2 spsk olivenolie
– 4 dl hvedemel
– 4 dl hvid hvede
– 1 dl fuldkornsmel (F.eks. hvede, spelt eller rug)
– 
1-2 bøtter Taverna salatost i marinade

Nemme “snyde” falafler

Vegetarisk, 3 måneder siden

Falafler er jo egentligt nemme at lave fra bunden, men er tiden knap (eller er man bare doven – det sker jo!), så er denne falafelmix altså lækker. 😊

Falafler er skønne og mættende “kugler” lavet på kikærter og en hulens masse lækre krydderier, som smager fantastisk af det mellemøstlige køkken. Næringsmæssigt er det også en skøn måde, at få en masse gode proteiner og kostfibre på, og især hvis man er veganer eller vegetar, eller blot ønsker en kødfri dag er falafler en oplagt måde, at erstatte kød på. I mange hjemmelavede falafelopskrifter er der æg i, men denne mix fra Nutana indeholder ingen animalske produkter.

Jeg serverede mine med en salat af spinat, kogt quinoa, tørrede tranebær, kogte belugalinser og blåbær og en klat goma dressing, som smager så lækkert til. Alternativt så en klat hummus eller hjemmelavet cremet mynte dressing 😍

Det er super nemt at lave indholdet fra posen om til lækre og saftige falafler. Posens indhold blandes med kogende vand, som så skal trække i cirka 15 minutter. Herefter kan de formes til falafler, eller som burger “bøffer” eller nuggets hvis man vil. Efter formning steges de gyldne i olie, eller tørsteges i ovnen. Det kan godt blive en lille fedtbombe, hvis de skal være ligesom den man får hos shawarma manden, så vær lige obs på hvor meget fedt du bruger 😉

Hvis du gerne vil have den runde form, så skal de vendes jævnligt, så de får en stegeskorpe over det hele. Jeg kan bedst lide dem, når de er stegt i olie. De behøver ikke hældes i en gryde og dækkes af olie, men kan sagtens blive stegt på en almindelig pande med et jævnt lag olie på.

Server dem med det samme efter stegning, eller køl dem ned og brug på madpakke. Jeg tror også godt de kan fryses!

Så hvis du gerne vil prøve at lave “semi” hjemmelavede falafler, så synes jeg bestemt du skal prøve disse! De er veganske, økologiske, glutenfrie og stort set som hjemmelavede. 😊

Tilmeld nyhedsbrev

Receive the latest posts via email

Følg @boeblog_